Now Reading
Według badań NASA system edukacji okrada nas z kreatywnego geniuszu
3

Według badań NASA system edukacji okrada nas z kreatywnego geniuszu

Dr. George Land wprawił w osłupienie swoją widownię, kiedy podczas wystąpienia na TEDx przedstawił wyniki testu kreatywności opracowanego przez NASA. Według badań NASA system edukacji okrada nas z kreatywnego geniuszu.

NASA zatrudniło Dr. George’a Landa i Beth Jarman do opracowania precyzyjnego testu kreatywności, który dał im możliwości skutecznego zmierzenia potencjału twórczego naukowców i inżynierów rakietowych NASA. Test okazał się bardzo udany, jednak pozostawił naukowcom kilka pytań, takich jak:

  1. Skąd pochodzi kreatywność?
  2. Czy ludzie rodzą się kreatywni czy nabywają tej cechy podczas życia?
  3. Czy kreatywność pochodzi z doświadczenia życiowego?

Według badań NASA system edukacji okrada nas z kreatywnego geniuszu

Naukowcy postanowili przetestować 1600 dzieci w wieku od 4 do 5 roku życia. Wyniki okazały się szokujące! Był to test, który badał zdolność wymyślania nowych, różnych, innowacyjnych rozwiązań problemów. Jaki odsetek dzieci okazał się być geniuszami w nowych i genialnych rozwiązaniach? Odpowiedź brzmi 98 procent!!!

Zdziwienie naukowców zmusiło ich do wykonania kolejnego testu na dzieciach po pięciu latach. Jesteście ciekawe wyników? Tylko 30 procent dzieci wykazywało zdolność genialnych rozwiązań i ogromnej wyobraźni. Kiedy dzieci zostały zbadane w wieku 15 lat, odsetek tych genialnych spadł do 12 procent.

Co w takim razie dzieje się w wieku dorosłym? Jaki odsetek z nas zostaje geniuszami i ma zdolności wizjonerskie i kreatywne po latach spędzonych w systemie edukacji? Niestety, tylko 2 procent

Wyniki zostały zreplikowane MILION razy i są dość oczywiste. Rodzimy się ze swoistym geniuszem. Natomiast, kiedy wkraczamy na drogę edukacji, kiedy zostajemy wdrażani w system edukacyjny zostaje on sukcesywnie nazwijmy to „pomniejszany”. Wyniki te mogą być dla wielu z was zaskakujące, jednak, kiedy pomyśleć o tym szerzej system edukacji został wdrożony na potrzeby klasy rządzącej, tak, aby nas podporządkować. Bez względu na to czy myślimy o Sparcie czy obecnych czasach, nazwijmy to przemysłowych, system edukacji ma być swego rodzaju indoktrynacją. Więcej o tej teorii możecie przeczytać w książce klik.

Według badań NASA system edukacji okrada nas z kreatywnego geniuszu

Pojawia się pytanie skąd bierze się nasza wyobraźnia i czy faktycznie cokolwiek jest w stanie ją powstrzymać. Wyobraźnię można stłumić, ale nie można jej zniwelować. Każdej nocy śnimy i wówczas nasza wyobraźnia zostaje pobudzona. Dlatego nasz potencjał twórczy może zostać w każdej chwili pobudzony i rozwijany a może raczej wskrzeszany?

Jak doprowadzamy do zniewolenia naszego umysłu, który stworzony jest do wykorzystywania wyobraźni? Jesteśmy uczeni krytyki i oceny. W badaniach, które przeprowadził George Land, opierając się na skanach ludzkiego mózgu mówi, że powinniśmy nauczyć się oceniać mniej, mniej krytykować i rozwijać swoją ciekawość. Według naukowca lęk i niepokój są również skrajnie nieproduktywne.

Według badań NASA system edukacji okrada nas z kreatywnego geniuszu

Podczas badań Land odkrył, że do takiego stanu rzeczy doprowadziły dwa sposoby myślenia. Pierwszy – rozbieżny – używamy wyobraźni do tworzenia nowych możliwości. Drugi – zbieżny – kiedy oceniamy, testujemy, krytykujemy.

„To co zaobserwowaliśmy u dzieci, to to, że je edukujemy, uczymy obu sposobów myślenia jednocześnie” George Land

„To co zauważyliśmy obserwując mózg to fakt, że neurony walczą ze sobą i zmniejszają siłę umysłu, ponieważ stale oceniamy, krytykujemy i cenzurujemy” mówi Land

„Kiedy działamy w strachu używamy mniejszej części mózgu, kiedy używamy kreatywnego myślenia, nasz mózg zostaje „odpalony” ” mówi Land

Według badań NASA system edukacji okrada nas z kreatywnego geniuszu

Co w takim razie powinniśmy robić? Obudźmy w sobie te pięcioletnie dziecko! „Ćwiczysz to każdej nocy” jak mówi Land.

Postarajmy się codziennie budzić w sobie pięciolatka i wymyślać rzeczy, które są „niemożliwe”. Pielęgnujmy też w naszych dzieciach ich „dziecinne” myślenie. One wiedzą ;).

Jak radzić sobie z ogłupianiem naszego geniuszu? Od praktyk jogi, medytacji począwszy, kończąc na ty, że powinniśmy podważać system wierzeń, który został nam wtłoczony i zacząć czerpać ze swojego wewnętrznego geniuszu. Nauka to niekończąca się droga. Warto być ciekawym i uważnym podczas czynności jakie wykonujemy oraz tego jak postrzegamy świat. Warto zrezygnować z gotowych rozwiązań, których źródłem mogą być ogłupiające programy telewizyjne czy aplikacje w naszych smartfonach. W zamin możemy pobyć z naszymi dziećmi. Obserwuj je, ucz się od nich jak postrzegać świat.

Oczywiście wyniki badań są szokujące, ponieważ okazuje się, że system edukacji odbiera nam nasz największy dar jakim jest wyobraźnia. Jest jednak spora nadzieja, aby znów rozbudzić w sobie ten potencjał! Pamiętasz, kiedy jako dziecko mogłaś zobaczyć w swoim umyśle samo piękno i to ono było motorem do każdej zabawy? Pamiętasz kiedy byłaś księżniczką i bawiłaś się w zamki, a może byłaś chłopczycą, skakałaś po drzewach i pływałaś piracką łodzią? Wróć do tego momentu jak mówi Dr. George Land. Stań się na chwilę znów tą pięciolatką i codziennie praktykuj rozwijanie swojej wyobraźni. W niej znajdziesz szczęście i wolność. Idąc za Naukowcem, mamy 98 procent potencjału do odkrycia!

Wystąpienie Dr. George Land na TEDx

 

What's your reaction?
Interesujące
0%
Pozytywne
0%
Ważne
0%
Zaskakujące
0%
Niezbędne
0%
Trudne
0%
Łatwe
0%
About The Author
Karolina Jach
Karolina Jach
Mama Aleksandra, pomysłodawczyni i wydawca portalu mamawformie.pl Na pierwszym miejscu w pracy zawodowej stawia pomoc innym mamom. Jako mama stara się być na 100%. Wrodzony perfekcjonizm bywa męczący dlatego codzienna walka z ego stała się już rutyną.
3 Comments

Leave a Response

*