Kim jesteśmy?

Kim jesteśmy?

Mama w formie, a właściwie mamy w formie, to my. To także każda kobieta, obecna czy przyszła mama. Kim jesteśmy i co jest naszą misją? Mama w formie to nie tylko poradnik jak ćwiczyć czy jeść zdrowo by być fit, to suma naszych doświadczeń́, jak żyć z dziećmi, pracą, obowiązkami, mężem i nie dać się zwariować w tym zabieganym świecie.

Ćwieczenia w ciąży 1 trymestr – brzuch

Ćwieczenia w ciąży 1 trymestrĆwieczenia w ciąży 1 trymestr –  czyli jakie ćwiczenia na mięśnie brzucha?

Ćwieczenia w ciąży 1 trymestr – dobierając ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha w ciąży należy wziąć pod uwagę kondycję mamy, trening, jaki stosowała przed ciążą (jeśli stosowała), etap ciąży i wielkość brzucha.

Ćwieczenia w ciąży 1 trymestr – mięśnie brzucha

Zasada jest taka, że jeśli przed ciążą nie ćwiczyłaś regularnie (min. 3 razy w tygodniu), z rozpoczęciem aktywności fizycznej wstrzymaj się do 13./14. tygodnia ciąży.
Jeżeli ćwiczyłaś regularnie, możesz kontynuować treningi, zakładając, że dyscyplina sportu, którą uprawiałaś jest bezpieczna w ciąży (patrz: bezpieczny trening w ciąży). Jeżeli jest to dyscyplina sportu niezalecana w ciąży, skorzystaj z oferty zajęć przeznaczonych specjalnie dla ciężarnych, ewentualnie Pilatesu lub innych łagodnych form (koniecznie poinformuj instruktora, że jesteś w ciąży!).
Jeżeli w wykonywanym dotychczas treningu były ćwiczenia wzmacniające brzuch, to możesz kontynuować te ćwiczenia w pierwszym trymestrze ciąży, jednak powinnaś dostosować intensywność treningu do Twojego stanu.
W pierwszym trymestrze, kiedy brzuszka jeszcze nie ma lub dopiero zaczyna się zaokrąglać, możesz wykonywać ćwiczenia na wszystkie partie mięśni brzucha, w tym mięśnie proste. I warto je wykonywać, bo w kolejnych trymestrach mięśnie te będą zbyt rozciągnięte, aby je wzmacniać. Jednak nie wykonuj tych ćwiczeń zbyt intensywnie. Mam tu na myśli zarówno głębokość ruchu, jak i tempo.

Ćwieczenia w ciąży 1 trymestr – brzuch

Jakie ćwiczenia na mięśnie brzucha można wykonywać w pierwszym trymestrze ciąży?

Proponuję zastosować poniższe zasady:
• nie wykonuj ćwiczeń, które wymagają unoszenia naraz zarówno barków, jak i nóg
• kiedy robisz brzuszki, pamiętaj, że powinnaś unosić barki do góry, a nie do przodu. Nie wykonuj brzuszków, wyrzucając barki jak najwyżej do góry, a potem spadając na matę. Postaraj się, aby był to powolny ruch unoszenia barków i kontrolowany ruch ich opuszczania, nawet jeśli wtedy uniesiesz się niżej, niż wykonując ruch szybko
• jeżeli do tej pory wykonywałaś brzuszki w szybkim tempie, teraz powinnaś zdecydowanie je zwolnić. W przypadku ćwiczeń na mięśnie brzucha jest to szczególnie ważne, gdyż wykonując trening bardzo intensywnie (np. tak jak na zajęciach „płaski brzuch”), możesz doprowadzić do tego, że układ krążenia nie nadąży z równoczesnym dostarczaniem krwi zarówno do macicy, jak i intensywnie pracujących mięśni. Ale spokojnie! Wystarczy, że będziesz kontrolowała swój oddech. Przyjmij zasadę, że w ciąży ćwiczysz bez zadyszki
• podobnie nie powinnaś wykonywać ćwiczeń, podczas których utrzymujesz długotrwałe napięcie mięśni brzucha, np. deska
• przeplataj ćwiczenia, które odczuwasz jako mocniejsze (bardziej męczące) z łagodniejszymi. Najlepiej ćwiczenia na brzuch przeplatać z ćwiczeniami na inne partie mięśni
• rób przerwy! Nie wykonuj w jednej serii stu brzuszków! Proponuję przyjąć zasadę, że jedna seria to 8 powtórzeń. Potem chwila przerwy.

Podziel się z innymi

5 comments

  • Dlaczego nie wolno wykonywać deski?!… przydałoby się trochę potwierdzeń badaniami, itp. nieprawdaż?

  • Mięśnie brzucha, co niektórym może się wydawać nieprawdopodobne poprzez narosłe mity są takimi samymi mięśniami jak inne mięśnie. A to oznacza, że one również wymagają rozgrzewki przed właściwym treningiem. Chodzi o to by nie przychodzi i z marszu nie robić 50 brzuszków czy dowolnego innego ćwiczenia ale zrobić kilka powtórzeń kilku ćwiczeń, w kilku położeniach, odczekać i dopiero przystąpić do właściwego treningu. To fakt, że ćwicząc brzuch ryzyko kontuzji jest niskie niemniej nie powinniśmy omijać rozgrzewki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany

Wpisz szukaną frazę i naciśnij enter.

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku!

 

W związku z odwiedzeniem naszego serwisu internetowego informujemy, że przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. Twojej aktywności lub urządzeń. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close