Kim jesteśmy?

Kim jesteśmy?

Mama w formie, a właściwie mamy w formie, to my. To także każda kobieta, obecna czy przyszła mama. Kim jesteśmy i co jest naszą misją? Mama w formie to nie tylko poradnik jak ćwiczyć czy jeść zdrowo by być fit, to suma naszych doświadczeń́, jak żyć z dziećmi, pracą, obowiązkami, mężem i nie dać się zwariować w tym zabieganym świecie.

Według badań NASA system edukacji okrada nas z kreatywnego geniuszu

Według badań NASA system edukacji okrada nas z kreatywnego geniuszu

Dr. George Land wprawił w osłupienie swoją widownię, kiedy podczas wystąpienia na TEDx przedstawił wyniki testu kreatywności opracowanego przez NASA. Według badań NASA system edukacji okrada nas z kreatywnego geniuszu.
NASA zatrudniło Dr. George’a Landa i Beth Jarman do opracowania precyzyjnego testu kreatywności, który dał im możliwości skutecznego zmierzenia potencjału twórczego naukowców i inżynierów rakietowych NASA. Test okazał się bardzo udany, jednak pozostawił naukowcom kilka pytań, takich jak:

  1. Skąd pochodzi kreatywność?
  2. Czy ludzie rodzą się kreatywni czy nabywają tej cechy podczas życia?
  3. Czy kreatywność pochodzi z doświadczenia życiowego?

Według badań NASA system edukacji okrada nas z kreatywnego geniuszu


Naukowcy postanowili przetestować 1600 dzieci w wieku od 4 do 5 roku życia. Wyniki okazały się szokujące! Był to test, który badał zdolność wymyślania nowych, różnych, innowacyjnych rozwiązań problemów. Jaki odsetek dzieci okazał się być geniuszami w nowych i genialnych rozwiązaniach? Odpowiedź brzmi 98 procent!!!
Zdziwienie naukowców zmusiło ich do wykonania kolejnego testu na dzieciach po pięciu latach. Jesteście ciekawe wyników? Tylko 30 procent dzieci wykazywało zdolność genialnych rozwiązań i ogromnej wyobraźni. Kiedy dzieci zostały zbadane w wieku 15 lat, odsetek tych genialnych spadł do 12 procent.
Co w takim razie dzieje się w wieku dorosłym? Jaki odsetek z nas zostaje geniuszami i ma zdolności wizjonerskie i kreatywne po latach spędzonych w systemie edukacji? Niestety, tylko 2 procent
Wyniki zostały zreplikowane MILION razy i są dość oczywiste. Rodzimy się ze swoistym geniuszem. Natomiast, kiedy wkraczamy na drogę edukacji, kiedy zostajemy wdrażani w system edukacyjny zostaje on sukcesywnie nazwijmy to „pomniejszany”. Wyniki te mogą być dla wielu z was zaskakujące, jednak, kiedy pomyśleć o tym szerzej system edukacji został wdrożony na potrzeby klasy rządzącej, tak, aby nas podporządkować. Bez względu na to czy myślimy o Sparcie czy obecnych czasach, nazwijmy to przemysłowych, system edukacji ma być swego rodzaju indoktrynacją. Więcej o tej teorii możecie przeczytać w książce klik.

Według badań NASA system edukacji okrada nas z kreatywnego geniuszu

Pojawia się pytanie skąd bierze się nasza wyobraźnia i czy faktycznie cokolwiek jest w stanie ją powstrzymać. Wyobraźnię można stłumić, ale nie można jej zniwelować. Każdej nocy śnimy i wówczas nasza wyobraźnia zostaje pobudzona. Dlatego nasz potencjał twórczy może zostać w każdej chwili pobudzony i rozwijany a może raczej wskrzeszany?
Jak doprowadzamy do zniewolenia naszego umysłu, który stworzony jest do wykorzystywania wyobraźni? Jesteśmy uczeni krytyki i oceny. W badaniach, które przeprowadził George Land, opierając się na skanach ludzkiego mózgu mówi, że powinniśmy nauczyć się oceniać mniej, mniej krytykować i rozwijać swoją ciekawość. Według naukowca lęk i niepokój są również skrajnie nieproduktywne.

Według badań NASA system edukacji okrada nas z kreatywnego geniuszu

Podczas badań Land odkrył, że do takiego stanu rzeczy doprowadziły dwa sposoby myślenia. Pierwszy – rozbieżny – używamy wyobraźni do tworzenia nowych możliwości. Drugi – zbieżny – kiedy oceniamy, testujemy, krytykujemy.
„To co zaobserwowaliśmy u dzieci, to to, że je edukujemy, uczymy obu sposobów myślenia jednocześnie” George Land
„To co zauważyliśmy obserwując mózg to fakt, że neurony walczą ze sobą i zmniejszają siłę umysłu, ponieważ stale oceniamy, krytykujemy i cenzurujemy” mówi Land
„Kiedy działamy w strachu używamy mniejszej części mózgu, kiedy używamy kreatywnego myślenia, nasz mózg zostaje „odpalony” ” mówi Land

Według badań NASA system edukacji okrada nas z kreatywnego geniuszu

Co w takim razie powinniśmy robić? Obudźmy w sobie te pięcioletnie dziecko! „Ćwiczysz to każdej nocy” jak mówi Land.
Postarajmy się codziennie budzić w sobie pięciolatka i wymyślać rzeczy, które są „niemożliwe”. Pielęgnujmy też w naszych dzieciach ich „dziecinne” myślenie. One wiedzą ;).
Jak radzić sobie z ogłupianiem naszego geniuszu? Od praktyk jogi, medytacji począwszy, kończąc na ty, że powinniśmy podważać system wierzeń, który został nam wtłoczony i zacząć czerpać ze swojego wewnętrznego geniuszu. Nauka to niekończąca się droga. Warto być ciekawym i uważnym podczas czynności jakie wykonujemy oraz tego jak postrzegamy świat. Warto zrezygnować z gotowych rozwiązań, których źródłem mogą być ogłupiające programy telewizyjne czy aplikacje w naszych smartfonach. W zamin możemy pobyć z naszymi dziećmi. Obserwuj je, ucz się od nich jak postrzegać świat.
Oczywiście wyniki badań są szokujące, ponieważ okazuje się, że system edukacji odbiera nam nasz największy dar jakim jest wyobraźnia. Jest jednak spora nadzieja, aby znów rozbudzić w sobie ten potencjał! Pamiętasz, kiedy jako dziecko mogłaś zobaczyć w swoim umyśle samo piękno i to ono było motorem do każdej zabawy? Pamiętasz kiedy byłaś księżniczką i bawiłaś się w zamki, a może byłaś chłopczycą, skakałaś po drzewach i pływałaś piracką łodzią? Wróć do tego momentu jak mówi Dr. George Land. Stań się na chwilę znów tą pięciolatką i codziennie praktykuj rozwijanie swojej wyobraźni. W niej znajdziesz szczęście i wolność. Idąc za Naukowcem, mamy 98 procent potencjału do odkrycia!
Wystąpienie Dr. George Land na TEDx

 

Podziel się z innymi
Karolina Jach
Karolina Jach

Mama Aleksandra, pomysłodawczyni i wydawca portalu mamawformie.pl Na pierwszym miejscu w pracy zawodowej stawia pomoc innym mamom. Jako mama stara się być na 100%. Wrodzony perfekcjonizm bywa męczący dlatego codzienna walka z ego stała się już rutyną.

3 comments

  • […] Często przez nasze wartościowanie życia, dzielenie go na dobre i złe, z góry oceniamy sytuacje jakie przytrafiają się zarówno innym ludziom jak i naszym pociechom. Często przecież „nieszczęście” jest dla wielu z nas największym błogosławieństwem. Zanim jednak do tego dojdziemy musi minąć chwila, musimy wypłakać morze łez i wytaplać się we własnym gównie! Zamiast usiąść, podziękować i zastanowić się „co ta sytuacja miała mi pokazać, czego miała mnie nauczyć?„. Tak często użalamy się sami nad sobą, że nie zauważamy ile błogosławieństw spada na nas dzięki wielu „złym” zdarzeniom… Może warto czasem przestać wartościować? Jak wywnioskowali naukowcy z NASA, to właśnie ocenianie sprawia, że pozbywamy się naszego wewnętrznego geniuszu. Przeczytasz o tym tutaj – KLIK. […]

  • […] Często przez nasze wartościowanie życia, dzielenie go na dobre i złe, z góry oceniamy sytuacje jakie przytrafiają się zarówno innym ludziom jak i naszym pociechom. Często przecież „nieszczęście” jest dla wielu z nas największym błogosławieństwem. Zanim jednak do tego dojdziemy musi minąć chwila, musimy wypłakać morze łez i wytaplać się we własnym gównie! Zamiast usiąść, podziękować i zastanowić się „co ta sytuacja miała mi pokazać, czego miała mnie nauczyć?„. Tak często użalamy się sami nad sobą, że nie zauważamy ile błogosławieństw spada na nas dzięki wielu „złym” zdarzeniom… Może warto czasem przestać wartościować? Jak wywnioskowali naukowcy z NASA, to właśnie ocenianie sprawia, że pozbywamy się naszego wewnętrznego geniuszu. Przeczytasz o tym tutaj – KLIK. […]

  • […] Często przez nasze wartościowanie życia, dzielenie go na dobre i złe, z góry oceniamy sytuacje jakie przytrafiają się zarówno innym ludziom jak i naszym pociechom. Często przecież „nieszczęście” jest dla wielu z nas największym błogosławieństwem. Zanim jednak do tego dojdziemy musi minąć chwila, musimy wypłakać morze łez i wytaplać się we własnym gównie! Zamiast usiąść, podziękować i zastanowić się „co ta sytuacja miała mi pokazać, czego miała mnie nauczyć?„. Tak często użalamy się sami nad sobą, że nie zauważamy ile błogosławieństw spada na nas dzięki wielu „złym” zdarzeniom… Może warto czasem przestać wartościować? Jak wywnioskowali naukowcy z NASA, to właśnie ocenianie sprawia, że pozbywamy się naszego wewnętrznego geniuszu. Przeczytasz o tym tutaj – KLIK. […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany

Wpisz szukaną frazę i naciśnij enter.

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku!

 

W związku z odwiedzeniem naszego serwisu internetowego informujemy, że przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. Twojej aktywności lub urządzeń. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close