Kim jesteśmy?

Kim jesteśmy?

Mama w formie, a właściwie mamy w formie, to my. To także każda kobieta, obecna czy przyszła mama. Kim jesteśmy i co jest naszą misją? Mama w formie to nie tylko poradnik jak ćwiczyć czy jeść zdrowo by być fit, to suma naszych doświadczeń́, jak żyć z dziećmi, pracą, obowiązkami, mężem i nie dać się zwariować w tym zabieganym świecie.
ciąża, cewa nerwowa, wada, płód, kwas foliowy, dietetyk, porady, ekspert

Czym jest wada cewy nerwowej w ciąży i jak jej unikać

Czym jest wada cewy nerwowej w ciąży i jak jej unikać

Wada cewy nerwowej powstaje w pierwszych tygodniach ciąży i jest wynikiem nieprawidłowości rozwojowych u płodu, tzw. zaburzeń zamknięcia cewy nerwowej, co skutkuje nieodwracalnymi zmianami rozwojowymi u dziecka.
Dlaczego u kobiet w okresie prokreacyjnym niedobory kwasu foliowego są niebezpieczne?
Nieprawidłowy poziom kwasu foliowego w organizmie kobiety we wczesnym okresie ciąży może zwiększać ryzyko wystąpienia wad rozwojowych u płodu, zwłaszcza wad cewy nerwowej, które są jednymi z najpoważniejszych.
Kobiety w ciąży są grupą najbardziej narażoną na niedobory kwasu foliowego, ze względu na zwiększenie zapotrzebowania o ponad 50% związane z intensywnym rozwojem i wzrostem płodu, łożyska i tkanek matczynych.

Czym jest wada cewy nerwowej w ciąży i jak jej unikać

Co to jest kwas foliowy?
Kwas foliowy należy do rozpuszczalnych w wodzie witamin z grupy B, jest to dziewiąta w szeregu witamina B 9. Po raz pierwszy została wyizolowana z liści szpinaku w 1941 r. Substancja ta i jej pochodne zaliczane są do folianów. Witamina B9 odgrywa kluczową rolę w biosyntezie kwasów nukleinowych DNA i RNA, które są odpowiedzialne za prawidłowy wzrost i podział wszystkich komórek organizmu. Organizm człowieka nie potrafi sam wytwarzać kwasu foliowego, dlatego musimy dostarczać go z zawnątrz-z pożywienia oraz w postaci suplementu.
Czy samą dietą można uzupełnić niedobory kwasu foliowego w organizmie?
Trzeba pamiętać, że uzupełnianie kwasu foliowego z produktów żywnościowych nie jest gwarancją odpowiedniego poziomu w organizmie kobiety. Kwas foliowy zawarty w pokarmach ulega rozkładowi podczas przechowywania żywności, czy przygotowywania posiłków, np.: gotowanie brokuł powoduje straty nawet do 90% zawartości tej witaminy w porównaniu ze świeżym produktem, kilku dniowe przechowywanie sałaty, szpinaku, czy kapusty daje nam straty rzędu 50-60%. Ponadto picie dużych ilości herbaty, czy nieprawidłowe wchłanianie jelitowe utrudniają przyswajanie folacyny.

Czym jest wada cewy nerwowej w ciąży i jak jej unikać

Jak zapobiegać wadom cewy nerwowej?
Suplementacja kwasem foliowym w dawce co najmniej 400 mikrogramów na dobę 6-8 tygodni przed planowanym poczęciem oraz w pierwszych tygodniach ciąży jest efektywną metodą zapobiegania wadom cewy nerwowej, także u kobiet posiadających genotyp MTHFR.
Dlaczego warto wybierać suplement kwasu foliowego?
Kwas foliowy jest jednym z najlepiej przebadanych preparatów w ostatnich 30 latach na kobietach w ciąży w zakresie zapobiegania wadom cewy nerwowej.
Skuteczność suplementacji kwasem foliowym u kobiet przed ciążą i w pierwszych tygodniach ciąży została potwierdzona w licznych badaniach klinicznych polskich i międzynarodowych.
W Bonn przeprowadzono badania na zdrowych kobietach nie będących w ciąży, mające na celu porównanie wysycenia krwinek przez kwas foliowy i folian. Po około 6-8 tygodniach suplementacji zarówno w grupie kwasu foliowego, jak i folianu osiągnięto poziom bezpieczny (906 nmol/L).Dopiero po 24 tygodniach uzyskano wyższe stężenie folianów w krwinkach przy suplementacji folianu w porównaniu z kwasem foliowym. Ale klinicznie wynik ten nie jest znaczący. Kobieta musiałaby stosować pół roku przed zajściem w ciążę folian, aby osiągnąć wyższe stężenie, a i tak przy obu formach osiągnąć można poziom bezpieczny przy suplementacji trwającej 6 tygodni. Natomiast ważny i ciekawy jest inny parametr oceniany w badaniu, czyli stężenie w osoczu. Dlaczego? Otóż biorąc pod uwagę rozwój płodu, to właśnie osocze jest środkiem zapewniającym foliany embrionowi. Tutaj nie było żadnych różnic statystycznych w poziomach kwasu foliowego i folianu.

Czym jest wada cewy nerwowej w ciąży i jak jej unikać

Niedobory kwasu foliowego u polskich kobiet.
Polska należy do krajów o najwyższej w Europie umieralności niemowląt z powodu wad cewy nerwowej. Poziom spożycia produktów bogatych w kwas foliowy u polskich kobiet sięga rzędu 60-70% dziennego zapotrzebowania.
Z powyższych danych wynika, że kobiety w okresie prokreacyjnym dbając o siebie i planowane potomstwo powinny wybierać dobry preparat z odpowiednią ilością kwasu foliowego, ponieważ samą dietą trudno jest pokryć dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy.

Czym jest wada cewy nerwowej w ciąży i jak jej unikać

Przykłady poszczególnych produktów, które powinno się zjadać codziennie aby uzupełnić prawidłowy poziom kwasu foliowego w organizmie:
Świeże liście szpinaku – ok 1150 g
Blanszowane, lub surowe brokuły – ok 714 g
Brukselka – ok 780 g (w formie ugotowanej-straty nawet do 90% zawartości kwasu foliowego).
Zatem czy to możliwe? Pewnie tak, ale trudne do wykonania aby zjeść np. 1 kilogram szpinaku codziennie, dlatego bardzo ważny jest prawidłowy, zdrowy sposób odżywiania się w okresie poprzedzającym ciążę i w ciąży oraz uzupełnianie diety odpowiednio dobranymi preparatami o wysokiej jakości składników.
Naszym ekspertem była mgr inż. Dorota Świątkowska, dietetyk
witaminy w ciąży
zbiór witamin

Podziel się z innymi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany

Wpisz szukaną frazę i naciśnij enter.

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku!

 

W związku z odwiedzeniem naszego serwisu internetowego informujemy, że przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. Twojej aktywności lub urządzeń. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close