Kim jesteśmy?

Kim jesteśmy?

Mama w formie, a właściwie mamy w formie, to my. To także każda kobieta, obecna czy przyszła mama. Kim jesteśmy i co jest naszą misją? Mama w formie to nie tylko poradnik jak ćwiczyć czy jeść zdrowo by być fit, to suma naszych doświadczeń́, jak żyć z dziećmi, pracą, obowiązkami, mężem i nie dać się zwariować w tym zabieganym świecie.
mama w formie, asperger, autyzm, pomoc, poradnik

Czym różni się zespół Aspergera od autyzmu?

Czym tak naprawdę różni się zespół Aspergera od autyzmu? Liczne badania potwierdzają, że zespół Aspergera występuje dużo częściej niż klasyczny autyzm. Statystycznie można go zaobserwować u 20-25 dzieci na 10 tys. i z nieznanych dotąd przyczyn, częściej dotyczy chłopców, natomiast autyzm dotyka średnio 4 na 10 tys. pacjentów. Obecnie coraz częściej diagnozuje się obydwa przypadki. W Polsce pomimo ogromnej ilości osób chorych, wciąż wiedza jest niedostateczna. Poniżej wyjaśniamy więc co to jest zespół Aspergera i autyzm oraz czym się od siebie różnią.

Objawy Aspergera

Zespół Aspergera jest zaburzeniem rozwoju i lżejszą odmianą autyzmu. Jest zaburzeniem rozwojowym o podłożu neurologicznym, a jego przyczyny do dnia dzisiejszego nie są bliżej znane. Jest to zaburzenie nieuleczalne, które towarzyszy chorej osobie od okresu niemowlęcego do końca życia, najczęściej diagnozuje się go pomiędzy 3-7 r.ż. Jego typowymi objawami są:

  • problem z kontaktami interpersonalnymi (np. problemy w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami, które często prowadzą do asymilacji)

  • brak umiejętności interpersonalnych

  • brak współczucia innym

  • obsesyjne zainteresowanie daną dziedziną (np. konkretnymi zabawkami)

  • strach przed zmianami

  • zainteresowanie naukami ścisłymi

  • problemy z mową (np. trudności z pojęciem abstrakcyjnych zwrotów)

  • problemy z organizacją

  • brak łączności pomiędzy uczuciami a przeżyciami

  • wysoki iloraz inteligencji, szczególne zdolności w danej dziedzinie

zmiany w mózgu

Objawy autyzmu

Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju, który najczęściej uwidacznia się w ciągu pierwszych kilku lat życia dziecka. Autyzm polega na zamykaniu się w świecie własnych przeżyć i odcięcie się od świata rzeczywistego.

Osoby cierpiące na autyzm w wieku dziecięcym charakteryzuje:

  • brak gestykulacji

  • brak gaworzenia oraz wykonywania świadomych gestów

  • nieumiejętność odpowiedniej zabawy zabawkami

  • nie reagowanie na imię

  • skupianie uwagi na jednym elemencie (np. kółko w samochodzie)

  • obojętność na obecność innych

  • unikanie kontaktu wzrokowego

  • nieodwzajemnianie uczuć

  • echolalia

  • powtarzalne zachowania (np. budowanie wieży z klocków, którego przerwanie może spowodować rozdrażnienie)

Inne objawy, które mogą występować w późniejszym życiu to:

  • trudności w rozumieniu komunikatów czy niewerbalnej mowy ciała

  • brak wyrażania jakichkolwiek emocji np. radości czy strachu

  • nawykowe powtarzanie czynności

  • wypowiadanie się o sobie używając „on/ona”

  • urojenia

  • omamy

Podstawowe różnice między zespołem Aspergera a autyzmem

Sfery

Zespół Aspergera

Autyzm

Klasyfikacja wg ICD 10

F80 – specyficzne zaburzenia rozwoju

F84 – całościowe zaburzenia rozwoju

Występowanie pierwszych objawów

Pomiędzy 3a 7 r.ż.

Do 3 r.ż.

Rozwój umysłowy

W normie lub rozwój ponadprzeciętny

Opóźniony, lub upośledzenie w różnym stopniu

Komunikacja

Mowa rozwija się prawidłowo, choć posługują się dziwacznymi sformułowaniami, język nad wyraz dojrzały, czasami teatralny, nie uwzględnianie roli partnera w rozmowie, narzucanie tematów

Zdarza się zupełny brak mowy, bądź jeśli dziecko jest mówiące nie potrafi wykorzystać tego do komunikacji z innymi ludźmi, echolalie

Funkcjonowanie społeczne

Lepsze funkcjonowanie społeczne niż dzieci autystycznych, lepiej potrafią się przystosować do społeczeństwa, choć dostrzegają innych ludzi w otoczeniu to najczęściej traktują ich jako przeszkody

Najczęściej bardzo poważnie zaburzone, nieumiejętność nawiązywania relacji z innymi ludźmi; ucieczka od kontaktów; częste nie dostrzeganie osób w otoczeniu, niski lub bardzo niski poziom kompetencji społecznych,

Emocje

Labilność emocjonalna, zdarzają się problemy ze zrozumieniem własnych emocji, w okresie dojrzewania wiele dzieci z ZA dostrzega swoją odmienność co jest powodem częstego ich zapadania na depresję

Labilność emocjonalna, brak empatii, brak rozumienia emocji i okazywania ich

Podziel się z innymi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany

Wpisz szukaną frazę i naciśnij enter.

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku!

 

W związku z odwiedzeniem naszego serwisu internetowego informujemy, że przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. Twojej aktywności lub urządzeń. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close