Kim jesteśmy?

Kim jesteśmy?

Mama w formie, a właściwie mamy w formie, to my. To także każda kobieta, obecna czy przyszła mama. Kim jesteśmy i co jest naszą misją? Mama w formie to nie tylko poradnik jak ćwiczyć czy jeść zdrowo by być fit, to suma naszych doświadczeń́, jak żyć z dziećmi, pracą, obowiązkami, mężem i nie dać się zwariować w tym zabieganym świecie.

Jak pomóc mamie z depresją poporodową

Jak pomóc mamie z depresją poporodową

Większość mam tuż po porodzie doświadcza stanów spadku nastroju. U jednych jest to po prostu kilka gorszych dni, u innych zjawisko Baby Blues. Sytuacja staje się poważniejsza, kiedy zły nastrój się nasila, lub trwa zdecydowanie dłużej niż kilka dni Baby Bluesa. Zakłada się, że 15 do 20 procent młodych mam cierpi na depresję poporodową lub tak zwany niepokój po porodowy.
Młodym mamom wydaje się, że środowisko oczekuje od nich radości, wzruszeń, uniesień i pięknych postów na Facebooku. Rzeczywistość z jaką się zderzają, plus chemia w ich organizmie funduje zupełnie odmienne uczucia.
Mama dotknięta depresją poporodową lub niepokojem poporodowym często zamyka się w sobie, nie potrafi cieszyć się chwilami z narodzonym dzieckiem, często może być na nie zła i naprawdę smutna. Wydaje się niemożliwe czy „dziwaczne”? Niestety…z tym musi zmierzyć się część mam. Jeśli te objawy nie są obce mamie, którą znasz, zobacz jak możesz jej pomóc.

Mama nie sama, czyli co możesz zrobić dla mamy z depresją poporodową

1.Pomóż jej w codziennych sprawach

Stan w jakim znajduje się młoda matka jest często przytłaczający. Szczególnie większość mam pierwszego dziecka, zupełnie inaczej wyobrażało sobie pierwsze chwile w domu. Jej wyobrażenie zderzają się z rzeczywistością, która bywa rozczarowująca. Do tego dochodzą obowiązki, o których często nie wiele wie i musi się nauczyć działać według swojej intuicji. Dlatego często najprostsze zadania mogą ją przerastać. Zaproponuj zrobienie zakupów, możesz jej odkurzyć w domu czy umyć podłogę lub łazienkę. Zrób jej najważniejsze zakupy.

2. Nakarm ją i jej rodzinę
Po całym dniu ściągania pokarmu, podgrzewania butelek, jeśli karmi piersią jest szczęściarą! Zmieniania pieluch, noszenia dziecka, usypiania, sprawdzania w internecie dlaczego znów płacze, ostatnią rzeczą na jaką ma ochotę to stanie przy kuchni i gotowanie obiadu czy kolacji.
Zawieź im gotowy posiłek, który będą mogli szybko odgrzać. Jeśli uda się w opcji na dwa dni, to będzie czad!

3. Daj jej trochę czasu dla samej siebie
Płaczące dziecko, wymagające ciągłej opieki, dla kobiety, która do tej pory ukochiwała je ze świętym spokojem w swoim brzuchu, jest dość męczące. Nie ma ona chwili dla siebie. Nawet w toalecie czy pod prysznicem (o ile się do niego zwlecze) nasłuchuje czy jej dziecko nie kwęka.
Chwila spokoju i ciszy dla takiej matki jest warta więcej, niż całe bogactwo tego świata! Zaproponuj zajęcie się dzieckiem, weź je na spacer. Małe dzieci często najlepiej śpią podczas spaceru, kiedy kołysane są w wózku. Takie 40 minut, mimo, że szybko zleci młodej mamie, da jej chwilę oddechu.

mama z depresją poporodową

Co robić, kiedy jest naprawdę ciężko

4. Zafunduj jej wolne popołudnie 
Poza tym, że możesz wziąć dziecko na spacer, lub zająć się nim w pokoju obok, może uda ci się namówić młoda mamę na wyjście z domu. Dla kobiety z depresją może być to niezwykle trudne, jednak naprawdę pomocne. Kiedy mama jest pogrążona w złym nastroju, wyjście z domu może być prawdziwą trudnością. Jednak postaraj się zorganizować to tak, aby poczuła się bezpiecznie i mogła wyjść, choćby na dwie godziny, z domu.

5. Pomóż jej znaleźć profesjonalną pomoc
W pracy z osobą w depresji bardzo ważny jest profesjonalizm i doświadczenie. Poszukaj ośrodka, niedaleko, który ma w swoim zespole specjalistów zajmujących się depresją poporodową. To bardzo ważne, aby  mama cierpiąca na depresję, miała profesjonalną opiekę. Stan ten ma to do siebie, że może się pogłębiać i zaniedbany może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji.
Dlatego odrób pracę domową i wykaż się zarówno troską, jak i odpowiedzialnością.

6. Nie zostawiaj jej samej
Nawet jeśli czujesz, że cię unika, nie odbiera telefonów, mało odpisuje na smsy, nie zostawiaj jej. Oczywiście  nie narzucaj się, ponieważ to tylko może ją od ciebie oddalić, ale dawaj znać, że jesteś zawsze, kiedy może cię potrzebować. Taka informacja będzie dla niej bardzo ważna.

Podziel się z innymi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany

Wpisz szukaną frazę i naciśnij enter.

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku!

 

W związku z odwiedzeniem naszego serwisu internetowego informujemy, że przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. Twojej aktywności lub urządzeń. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close