Kim jesteśmy?

Kim jesteśmy?

Mama w formie, a właściwie mamy w formie, to my. To także każda kobieta, obecna czy przyszła mama. Kim jesteśmy i co jest naszą misją? Mama w formie to nie tylko poradnik jak ćwiczyć czy jeść zdrowo by być fit, to suma naszych doświadczeń́, jak żyć z dziećmi, pracą, obowiązkami, mężem i nie dać się zwariować w tym zabieganym świecie.

szczęśliwa mama i dziecko, sen, mama, mama w formie, poradnik

Potwierdzone naukowo zostało, że matki dzieci chodzących spać wcześnie są szczęśliwsze

Potwierdzone naukowo zostało, że matki dzieci chodzących spać wcześnie są szczęśliwsze. Przyznam, że nie jestem naukowcem, jednak pewnego dnia teza ta przyszła do mnie instynktownie.

Aleksander od urodzenia, a właściwie drugiego tygodnia życia, jak każde kolkujące dziecko, miał problemy ze snem. Nie była to nowość dla jego babci a mojej mamy, która powtarzała:

On do spania jest taki jak Ty. Mogłam usypiać Cię 40 miut a ty zasnęłaś na 5 lub 10

Miał to po mnie, czy przyczyny były inne, nie ma to już znaczenia. Kiedyś się nad tym pochylę. Jednak pewnego dnia, kiedy był późno chodzącym spać dwu i trzylatkiem, pomyślałam KONIEC. Koniec z nieprzespanymi nocami, pobudkami w nocy, chodzeniem późno spać. Przecież oczywistością jest, że kiedy matka kładzie spać dziecko, ma jeszcze multum rzeczy do zrobienia. Pranie, sprzątanie, obiad na następny dzień, praca zawodowa, odpisanie na tysiące maili i wiadomości. Tak dłużej nie mogłam żyć.

Potwierdzone naukowo zostało, że matki dzieci chodzących spać wcześnie są szczęśliwsze

Postanowiłam zacząć kłaść syna o 19.00. Tak, dla mnie samej i moich koleżanek również był to szok. Natomiast postanowiłam być totalnie konsekwentna. Co się wydarzyło? Z dziecka, które potrafiło zasypiać o 23.00, mój syn stał się chłopcem zasypiającym o 19.30, maksymalnie o 20.00. Do dziś nie wiem jak to zrobiłam i jak mi się to udało, ale wiem już jak mniej boleśnie, głównie dla siebie, przeprowadziłabym ten proces dziś.

Pamiętam, jak nasza znajoma zajmująca się medycyną chińską, mająca również córeczkę w wieku Aleksandra, kiedy usłyszała, że ten chodzi spać o 19.00, z jednej strony biła mi brawo a z drugiej nie mogła wyjść z podziwu jak do tego doszliśmy.

Nie jest nowum, że od godziny 20.00 zaczynają regenerować się nam i maja swoje fazy czynne i uśpione nasze narządy wewnętrzne. Każdy z nich potrzebuje odpoczynku do prawidłowego funkcjonowania. Więcej o zegarze biologicznym przeczytasz tutaj, klik. Przyznam, że to był mój motor. Kiedy zaczęłam zgłębiać mądrość medycyny chińskiej zdałam sobie sprawę jak wiele traci mój syn chodząc tak późno spać.

Co na to naukowcy?

Australijscy badacze potwierdzili moją tezę w swoich badaniach. Korzystali oni z wywiadów prowadzonych co dwa lata w badanych rodzinach. Wywnioskowali, że dzieci, które chodzą spać najpóźniej o 20.30 wykazują lepszą jakość życia związaną ze zdrowiem. Jednak to nie wszystko! Ich matki również!

Na swoim przykładzie mogę powiedzieć, że położenie spać dziecka o godzinie 20.00 skutkuje co najmniej czterema godzinami dla siebie! Co więcej, dziecko, które kładzie się wcześniej, nie budzi się w nocy. A z pewnością budzi się rzadziej. Dlatego, od momentu, kiedy wprowadziłam tę rutynę do naszego życia stało się ono spokojniejsze, zdrowsze a ja bardziej wypoczęta i szczęśliwa.

Nagle okazuje się, że masz czas, siłę i ochotę na seks. Możesz zrobić coś dla siebie. Poćwiczyć, pójść na spacer, jeśli masz z kim zostawić dziecko, ja raczej ćwiczyłam w domu, ponieważ byłam z Alem sama. Możesz w spokoju napić się ulubionej herbaty i przeczytać dobrą książkę. Tak, to jest czas dla ciebie, który należy ci się jak każdemu pełnoprawnemu obywatelowi tego globu. Jesteś człowiekiem. Co więcej, rodzisz, jesteś życiem i znasz sekret nieśmiertelności dzięki sile swojej kobiecości. Nie oznacza to jednak, że masz się narobić jak na roli za wszelką cenę.

Apeluję do was drogie mamy – zacznijcie myśleć o sobie i swoich potrzebach. Dziecko to nasze przedłużenie, ale ono chce mieć zdrową i szczęśliwą mamę. Uśmiechniętą i spokojną, która lubi i ma siłę się z nim bawić.

Jak zrobiłabym to dziś?

Na początek możesz zacząć od wydłużania czasu snu o pół godziny. Ja poszłam na żywioł i zajęło mi to około pięciu dni. Bez dyskusji szliśmy się myć, czytaliśmy bajkę i zaczynaliśmy rytuał zasypiania. Z czasem, Aleksander zrozumiał, że żadne wybiegi nie mają sensu, ponieważ to jest pora spania i koniec. Po tygodniu stało się to naszą rutyną.

Możesz stosować pomoce w postaci lampek, kocyków, przytulanek. Wszystkie chwyty dozwolone. Ważne, abyś czuła się z nimi dobrze a twoje dziecko bezpiecznie. Dzięki takiemu spokojnemu wydłużaniu snu z każdym dniem będziesz bliżej swojego celu.

Powodzenia!

 

Podziel się z innymi
Karolina Jach
Karolina Jach

Mama Aleksandra, pomysłodawczyni i wydawca portalu mamawformie.pl Na pierwszym miejscu w pracy zawodowej stawia pomoc innym mamom. Jako mama stara się być na 100%. Wrodzony perfekcjonizm bywa męczący dlatego codzienna walka z ego stała się już rutyną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany

Wpisz szukaną frazę i naciśnij enter.

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku!

 

W związku z odwiedzeniem naszego serwisu internetowego informujemy, że przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. Twojej aktywności lub urządzeń. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close