Kim jesteśmy?

Kim jesteśmy?

Mama w formie, a właściwie mamy w formie, to my. To także każda kobieta, obecna czy przyszła mama. Kim jesteśmy i co jest naszą misją? Mama w formie to nie tylko poradnik jak ćwiczyć czy jeść zdrowo by być fit, to suma naszych doświadczeń́, jak żyć z dziećmi, pracą, obowiązkami, mężem i nie dać się zwariować w tym zabieganym świecie.
mama w formie, dieta, bataty.

Bataty czyli słodkie super food!

Bataty czyli słodkie super food

Bataty czyli słodkie super food – Zawsze dbasz o to, aby na talerzach Twojej rodziny pojawiały się świeże i zdrowe produkty? Spróbujcie więc amerykańskiej odmiany ziemniaków! Bataty czyli słodkie super food są źródłem cennych właściwości zdrowotnych. Poniżej dowiesz się, dlaczego warto jeść bataty i włączyć je do rodzinnego menu.

  • Super właściwości batatów
  • Dlaczego warto wprowadzić słodkie ziemniaki do diety?
  • Jak wybierać bataty i prawidłowo je przechowywać?

Smaczna super bulwa 

Czy wiedziałaś, że słodkie ziemniaki znajdują się na samym początku czołowej kwalifikacji najzdrowszych warzyw świata? Taką gwarancję daje w swoim przeprowadzanym co roku rankingu amerykańska organizacja badająca jakość produktów – Publisher of Nutrition Action Healthletter. Dlaczego warto jeść bataty? Bo to słodkie super food! Przywędrowały do nas z Ameryki (jeszcze przed ziemniakami) i zawierają o połowę więcej składników odżywczych niż tradycyjne kartofle. Dziękujemy Ci Kolumbie! Mają też więcej wariantów kolorystycznych. Oprócz białych mamy do wyboru fioletowe i pomarańczowe. Te ostatnie są najczęściej spotykane i dostępne w sprzedaży. To doskonałe źródło beta-karotenu i witaminy A. Odmiana fioletowa jest bogata w antocyjany czyli antyoksydanty o działaniu przeciwzapalnym. Ponad to tego słodkie ziemniaki zawierają polifenole, kwas foliowy, witaminy E, K i z grupy B (szczególnie B6). Znajdziemy w nich też bogactwo składników mineralnych: sód, siarkę, magnez, potas, chlor, fosfor, wapń, jod, żelazo, mangan, miedź oraz selen. 100 g batatów to 80 kcal, 0,15g tłuszczy, 1,36g białka, 18g węgli i aż 2,4g błonnika sprzyjającego redukcji kilogramów po ciąży. A taka słodka ilość pozwala zaspokoić 50% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. 

Zdrowy ziemniak do zadań specjalnych

Bataty czyli słodkie super food charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym (ok. 50) i spowalniają wchłanialność cukrów regulując poziom glukozy we krwi. Dlaczego warto jeść bataty? Są pyszne, zdrowe i sycące. Zawarte w nich karoteny i karotenoidy pozytywnie wpłyną na wzrok Twojej rodziny. Błonnik zapewni prawidłową pracę jelit. Dzięki wysokiej zawartości wspomnianego wcześniej beta-karotenu ochronisz się przed zachorowaniem na raka piersi. Przeprowadzone na pacjentach badania udowodniły też obniżenie ryzyka wystąpienia nowotworu pęcherza i nerek. Tą słodką odsłonę tradycyjnego ziemniaka coraz częściej spotykamy nie tylko w supermarketach, ale też na bazarkach czy zwykłych warzywniakach. Kosztują ok. 10-13 zł za kg – a zatem stosunkowo niedużo jak na super food! A porównując je do innych warzyw o podobnych właściwościach wychodzą naprawdę niedrogo.

Bataty w Twojej kuchni

Wybierając bataty, zwróć uwagę na ich skórkę. Musi być twarda i pozbawiona mechanicznych uszkodzeń. Wtedy będziesz miała pewność, że ziemniaki zostały przetransportowane w odpowiednich warunkach. Istotny jest też czubek bulwy z uwagi na fakt, że to miejsce, które pierwsze zaczyna gnić. W kuchni przechowuj je w chłodnym i przewiewnym miejscu. Nie koniecznie musi to być lodówka, lepiej spiżarnia lub piwnica. Nie trzymaj ich w foliowych reklamówkach. Pozbawione dostępu powietrza zmiękną i zaczną kiełkować. Sposobów na przyrządzenie batatów jest mnóstwo. Nadają się do potraw na słodko i słono. Możesz je gotować w mundurkach lub bez, piec, grillować, zrobić puree, placki, zupę a nawet pudding czy tartę! Dochodzą w 20-30 minut, czyli szybciej niż ziemniaki. Po obraniu ze skórki szybko ciemnieją. Należy je od razu przyrządzić, bądź umieścić w misce z wodą. Jeżeli zamierzasz je smażyć – kilka razy je nakuj. Świetna wiadomość dla mam lubiących robić małe zapasy – ugotowane świetnie nadają się do mrożenia. Będą strzałem w dziesiątkę w trakcie rozszerzania diety Twojego malucha, ponieważ są smacznym urozmaiceniem, kiedy znudzą mu się tradycyjne kartofelki. Możesz spokojnie zaserwować je dziecku po 6 miesiącu. Twój mały krytyk kulinarny z pewnością doceni zdrową wersję frytek czy domowych chipsów z batatów!

 

Smacznego!

 

Przeczytaj także:

Cała prawda o słoiczkach

Podziel się z innymi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany

Wpisz szukaną frazę i naciśnij enter.

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku!

 

W związku z odwiedzeniem naszego serwisu internetowego informujemy, że przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. Twojej aktywności lub urządzeń. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close