Kim jesteśmy?

Kim jesteśmy?

Mama w formie, a właściwie mamy w formie, to my. To także każda kobieta, obecna czy przyszła mama. Kim jesteśmy i co jest naszą misją? Mama w formie to nie tylko poradnik jak ćwiczyć czy jeść zdrowo by być fit, to suma naszych doświadczeń́, jak żyć z dziećmi, pracą, obowiązkami, mężem i nie dać się zwariować w tym zabieganym świecie.
hashimoto a dieta, mama, mama w formie

Dieta w chorobie Hashimoto – działanie wspierające

Dieta w chorobie Hashimoto.

Tarczyca i jej funkcje w organizmie

 

Tarczyca jest jednym z niezbędnych do życia narządów, zlokalizowanym w okolicy szyi. Jej funkcja sprowadza się do produkcji hormonów takich jak tyroksyna (T4) i trójjodotyronina (T3) -niezbędnych do życia substancji, które drogą krwi dostają się do całego organizmu i są wykorzystywane niemal przez każdą komórkę. W okresie dojrzewania hormony tarczycy stymulują prawidłowy wzrost oraz rozwój organizmu, natomiast u osób dorosłych odpowiadają za regulację między innymi tempa przemiany materii.

 

Choroba Hashimoto to autoimmunologiczne zapalenie tarczycy o cechach niedoczynności.

Niedoczynność tarczycy to stan niedoboru hormonów tarczycy w organizmie. W klinicznej niedoczynności stwierdzamy również podwyższone stężenie TSH, czyli hormonu przysadki mózgowej, która steruje pracą tarczycy. Nasilenie i przebieg choroby mogą być bardzo indywidualne, natomiast leczenie może wprowadzić organizm w stan tymczasowej remisji. Dieta stanowi bardzo ważny czynnik wspierający leczenie farmakologiczne.

Dieta w chorobie Hashimoto

Zmiana sposobu odżywiania ma duży wpływ na skład mikroflory jelitowej, która ma ogromny wpływ na prawidłowe działanie układu immunologicznego. Stan mikroflory jelitowej ma także wpływ na układ hormonalny. Dysbioza jelitowa może prowadzić do powstawania stanu zapalnego, a w konsekwencji do pogorszenia stanu zdrowia całego organizmu. Prawidłowo dobrana dieta oraz bezpośrednie dostarczanie bakterii w formie probiotyków z zewnątrz wspomaga układ immunologiczny zlokalizowany w jelitach. 

Ważną kwestą jest umiejętność wskazania czynników, które wspierają pracę gruczołu tarczowego, a jakie zaburzają, a następnie eliminowania czy też ograniczania ich w codziennej diecie. Należy wziąć pod uwagę każdy pokarm, który może działać, jako czynnik stresogenny dla organizmu (np. alergeny). Towarzyszące temu zaburzenia wchłaniania, mogą obniżać dostępność składników mineralnych oraz pierwiastków śladowych, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania tarczycy.

Dieta w chorobie Hashimoto – działanie wspierające i analiza

Dietę analizujemy i modyfikujemy także pod kątem nadwyżki składników antyodżywczych (goitrogeny, lektyny czy związki antyodżywcze) lub metali ciężkich, mogących nasilać objawy chorobowe gruczołu, a potencjalnie przyjmowanych z pożywieniem. Polecana jest dieta lekkostrawna i przeciwzapalna. Dieta ta charakteryzuje się wyeliminowaniem z niej czynników prozapalnych z pożywienia, takich jak nasycone kwasy tłuszczowe (szczególnie nadmiar), produkty o wysokim ładunku glikemicznym i dużej zawartości tłuszczy trans, soli i cukru, goitrogeny, wszelkie używki ( nadmiar kawy, nadmiar mocnej herbaty, alkohol, papierosy), napoje energetyczne.

Dieta w chorobie Hashimoto – działanie wspierające i eliminacja

W pierwszej kolejności należy ograniczyć do minimum produkty wysokoprzetworzone. Zalecana jest wysoka podaż warzyw i owoców będących źródłem cennych antyoksydantów, witamin i składników mineralnych, stosowanie świeżych ziół i przypraw (tymianek, kurkuma, ostropest plamisty, kminek, kolendra, melisa, rozmaryn), wprowadzenie do diety źródeł jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3, takich jak oliwa z oliwek, ryby czy awokado, posiłki o niskim ładunku glikemicznym, zamiana produktów mącznych na te z pełnego przemiału (grube kasze, razowy i pełnoziarnisty chleb, płatki zbożowe pełnoziarniste), a także zwiększenie spożycia wody mineralnej w ciągu dnia – oczywiście w ilości dostosowanej do zapotrzebowania.

Niezwykle ważna jest także odpowiednia podaż białka w diecie, dobrana indywidualnie do każdego pacjenta. Dobrym źródłem białka w diecie będzie mięso, ryby, jaja oraz dobrej jakości nabiał, np. kozi. Warto także sprawdzić czy laktoza – czyli cukier mleczny jest dobrze tolerowana. Często okazuje się, że osoby chore na Hashimoto cierpią na jej nietolerancje, co może powodować biegunki, wzdęcia czy gazy.

Źródła:

1. Wentz I. Hashimoto’s Protocol. A 90-Day Plan for Reversing Thyroid Symptoms and Getting Your Life

Back. 2017.

2. Alicja E. RatajczakB–D, Małgorzata MoszakA,C–E, Marian GrzymisławskiA,E– Zalecenia żywieniowe w

niedoczynności tarczycy i chorobie Hashimoto Piel Zdr Publ. 2017;7(4):305–311.

3. Elwira P., Alicja H., Bohdan H., Niedoczynność tarczycy na tle autoimmunologicznym Alergologiai

Immunologia 2007 tom 4 nr 3-4.

4. Asiki M., Binnetoglu M. Bozkurt N. Sen. H., Akbal E., Bakar C., Beyzit Y., Ukinic K., Decrease In TSH

levels after lactose restriction In Hashimoto’s tyroiditid patients with lactose intolerance Endocrine, 2014

June 46(2) 279-84.

Podziel się z innymi
Paulina Ihnatowicz Emilia Ptak
Paulina Ihnatowicz Emilia Ptak

Paulina Ihantowicz Emilia Ptak Dietetyczki kliniczne. Tytuł magistra uzyskały w Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy. Paulina obecnie w trakcie studiów doktoranckich. Pasjonatki, znane z wyprowadzania tzw. „trudnych przypadków”, w których inni specjaliści opuszczają ręce. Zbudowały jedną z najbardziej znaczących w polskiej dietetyce klinicznej markę MedFood. Obecnie prowadzą ekspercką firmę SanDiet. Autorki dwóch książek - „Autoimmunologia podróż po zdrowie” i „Rozszyfruj swoją krew”, która stała się bestsellerem i obowiązkową lekturą każdego dietetyka. Przeprowadziły ponad 1000 godzin szkoleń z zakresu zdrowia i chorób człowieka. Prelegentki największych konferencji branżowych. Współpracują z magazynami m.in. Shape i Body Challenge. Pasja, ciągły rozwój i zaangażowanie w swoją pracę to ich znak rozpoznawczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany

Wpisz szukaną frazę i naciśnij enter.

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku!

 

W związku z odwiedzeniem naszego serwisu internetowego informujemy, że przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. Twojej aktywności lub urządzeń. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close