Kim jesteśmy?

Kim jesteśmy?

Mama w formie, a właściwie mamy w formie, to my. To także każda kobieta, obecna czy przyszła mama. Kim jesteśmy i co jest naszą misją? Mama w formie to nie tylko poradnik jak ćwiczyć czy jeść zdrowo by być fit, to suma naszych doświadczeń́, jak żyć z dziećmi, pracą, obowiązkami, mężem i nie dać się zwariować w tym zabieganym świecie.

Insulina, dieta, ciąża, cukrzyca,

Insulinooporność w ciąży

Otyłość jest jednym z najważniejszych problemów medycznych i społecznych w wielu krajach świata. W jej wyniku rozwijają się choroby  sercowo-naczyniowe, cukrzyca typu II, czy stłuszczenie wątroby. Jednym z pierwszych kroków do cukrzycy jest stan obniżonej wrażliwości organizmu na działanie insuliny tak zwana insulinooporność. A co oznacza insulinooporność w ciąży – czym jest i jak sobie z nią radzić.

  • Czym jest insulinooporność (IO)?
  • Jakie zmiany w stylu życia wprowadzić po zdiagnozowaniu IO?
  • Co wyeliminować z diety?
  • Zobacz smaczny i prosty jadłospis !

Czym jest insulinooporność?

Poziom glukozy we krwi podnosi się w związku ze zjedzeniem węglowodanów (chleba, makaronu, kasz, ryżu, miodu, ciastka) podnosi się poziom glukozy we krwi. Na skutek takiego posiłku trzustka otrzymuje sygnał  do wydzielenia insuliny. Zadaneiem insuliny jest przetransportowanie glukozy do receptorów, które znajdują się w różnych miejscach organizmu. W konsekwencji nasz orgnaizm powinien zareagować na glukozę, pochłaniając ją. U zdrowej osoby 1/3 glukozy ulega wykorzystaniu. Reszta zostaje zmagazynowana w wątrobie i mięśniach w postaci glikogenu.  Jego zadaniem jest podniesienie poziomu cukru we krwi, gdy nie dostarczymy węglowodanów przez dłuższy czas. Natomiast u osoby z insulinoopornością tkanki są „głuche” na działanie insuliny, a glukoza zaczyna krążyć po krwi. W następstwie tej sytuacji trzustka, ze względu na wysoki poziom cukru we krwi, nadal wydziela insulinę, jednak za każdym razem w większej ilości. Jest to wyczerpujące dla organu, a coraz wyższy poziom insuliny powoduje, że coraz bardziej zwiększa się oporność tkanek na nią. Z tego powodu zaczyna się błędne koło. Insulina zaczyna transportować glukozę do komórek tłuszczowych, które chętnie ją wyłapują i odkładają,  prowadząc do przede wszystkim do  otyłości.

Insulinooporność w ciąży

Ciąża to szczególny okres w życiu kobiety, z tego względu powinna być poprzedzona odpowiednim przygotowaniem. Dlatego ważny jest wybór optymalnego czasu na zajście w nią. Co więcej, nie można zapominać o przeprowadzeniu badań kontrolnych, wyrównaniu niedoborów, czy zadbaniu o gospodarkę hormonalną organizmu. Z pewnością warto także wprowadzić aktywność fizyczną, a jej rodzaj i intensywność dostosować do swojego stylu życia i możliwości. W zaawansowanej ciąży wystarczy na przykład codzienny krótki spacer. Występowanie insulinooporności w czasie ciąży u kobiet z różnym stopniem otyłości jest bardzo częste. Może prowadzić to do niewydolności energetycznej kobiety, a ponad to do wystąpienia cukrzycy ciążowej skutkującej niebezpieczeństwem dla rozwijającego się dziecka.  Co więcej może dojść do zaburzeń mechanizmów adaptacyjnych płodu, o czym świadczy wzrost częstości powikłań położniczych i okołoporodowych. Insulinooporność często idzie w parze również z chorobami tarczycy (np.Hashimoto), czy PCOS. Udowodniono, że PCOS, czyli zespół policystycznych jajników, jak i wysoki wskaźnik masy ciała matki mogą zwiększać ryzyko otyłości u dzieci w wieku trzech lat. Utrata masy ciała jest często zalecana jako zachowanie poprawiające kontrolę glikemii.

Insulinooporność w ciąży – co jeść? jak żyć?

Co powinna jeść i jak powinna funkcjonować kobieta ciężarna ze zdiagnozowaną insulinoopornością? Należy zacząć od podstaw. Przyjrzeć się swojej diecie, poziomowi aktywności fizycznej, ilości snu i czasu przeznaczonego na regenerację organizmu. Zalecenia żywieniowe powinny być dobrane indywidualnie do stanu zdrowia kobiety oraz przebiegu ciąży. W diecie powinny przeważać warzywa . Zawierają one witaminy i składniki mineralne, tak ważne do rozwoju płodu i utrzymania ciężarnej kobiety w zdrowiu, jak i cenny dla bakterii jelitowych błonnika. Badania wykazują, że diety zawierające dużo błonnika służą do poprawy glikemii u osób z insulinoopornością, jak i cukrzycą. Uważać należy natomiast na owoce, które zawierają w sobie naturalny cukier i w konsekwencji  mogą nasilać objawy choroby. Nie są całkowicie zakazane, lecz trzeba je odpowiednio wprowadzić w dzienny bilans kaloryczny kobiety. Jedząc owoce wybierać należy te z grupy niskocukrowych, przede wszystkim jak jagody, borówki, maliny i jeżyny. Warto dodać do nich tłuszcz w postaci oleju z awokado, czarnuszki, oleju z nasion wiesiołka czy ogórecznika a co więcej pyszne i zdrowe pestki, nasion i orzechy.

Super foods w walce z insulinoopornością

Cennym składnikiem diety kobiety ciężarnej jest także awokado, zawierające głównie nienasycone kwasy tłuszczowe niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zalecane są one kobietom w ciąży również ze względu na naturalne źródło folianów, koniecznych w profilaktyce wad cewy nerwowej u rozwijającego się płodu. Dodatek tłuszczu do każdego posiłku opóźni wyrzut glukozy oraz nie spowoduje gwałtownych skoków poziomu cukru we krwi. W diecie nie powinno zabraknąć odpowiedniej ilości białka. Wybierać należy mięso i ryby ze sprawdzonych źródeł, najlepiej z małych, lokalnych gospodarstw. Źródłem białka mogą być też nasiona roślin strączkowych, takie jak ciecierzyca, soczewica, groch, czy fasola, ale tylko w przypadku ich dobrej tolerancji przez ciężarną oraz po odpowiedniej obróbce termicznej.

Co i jak gotować?

Zrezygnować należy z białej mąki, cukru, wyrobów cukierniczych, drobnych kasz, typu manna, kuskus, bulgur, kaszka kukurydziana, białych makaronów, czy chlebów. Zawierają one tzw. węglowodany proste, które wchłaniają się błyskawicznie w naszym organizmie powodując skoki cukru we krwi. Dobrą alternatywą mogą być grube kasze, komosa ryżowa, ryż brązowy, makarony i mąki pełnoziarniste, czy płatki owsiane górskie. Ważny jest także sposób przygotowania posiłku. Zaleca się gotowanie, duszenie, ewentualnie pieczenie. Smażenie, zwłaszcza na głębokim tłuszczu, powoduje powstawanie szkodliwych związków oraz sprawia, że potrawa jest ciężej strawna. Równie ważne co dieta i aktywność fizyczna są sen i regeneracja. Udowodniono, że prawidłowy sen jest istotny dla odpowiednich zmian stężenia hormonów w organizmie, w rezultacie już jedna nieprzespana noc prowadzi do zaburzeń glikemii.

Na następnej stronie przykładowy jadłospis dla ciężarnej z insulinoopornością

Przykładowy jadłospis dla kobiety ciężarnej z IO

Śniadanie:
Omlet ze szpinakiem

2 jaja od szczęśliwych kurek Oliwa 1 łyżka
Szpinak mrożony 2 garści Sól himalajska szczyptaChleb gryczany z pestkami dyni (2 kromki)

Drugie śniadanie:
Owsianka z kiwi i orzechami włoskimi

Płatki owsiane górskie 3 łyżki Kiwi 0.5 szt
Orzechy włoskie 1 łyżka
Olej z nasion wiesiołka 0.5 łyżki

Obiad:
Indyk duszony w pomidorach Kasza gryczana
Mix sałat z kiełkami rzodkiewki

Pierś z indyka 150 g
Oliwa 1 łyżka
Pomidory krojone bez skóry 100 g Kasza gryczana 50 g
Mix sałat 2 garści
Kiełki rzodkiewki 2 łyżki
Olej z awokado 0.5 łyżki
Suszone zioła szczypta
Sól himalajska szczypta

Kolacja:
Warzywa na patelnię z komosą ryżową

Warzywa na patelnię bez ziemniaków 200 g Komosa ryżowa 30 g
Oliwa 1 łyżka
Suszone zioła (bazylia, majeranek, oregano)

Literatura:

1. Finnbogadóttir S.K., Glintborg D., Jensen T.K., Kyhl H.B.,Nohr E.A., Andersen M. Insulin resistance in pregnant women with and without polycystic ovary syndrome, and measures of bodycomposition in offspring at birth and three years of age. Acta Obstet Gynecol Scand. 2017 Nov;96(11):1307-1314. doi: 10.1111/aogs.13200. Epub 2017 Sep 20.
2. Tarasenko K.V., Gromova AM., Pikul KV., Lysenko RB., Nesterenko LA. Pathogenesis of insulin resistance in pregnant women with obesity. Wiad. Lek. 2018;71(4):801-806.
3. Lesińska-Sawicka M., Nagórska M. Pregnancy planning and risk behaviours- a survey of women’s experiences in selected European countries. Ann Agric Environ Med. 2018 Mar 14;25(1):95-99. doi: 10.5604/12321966.1235162. Epub 2017 Mar 11.|
4. Franz M.J., Boucher J.L., Evert A.B. Evidence-based diabetes nutrition therapy recommendations are effective: the key is individualization. Diabetes Metab Syndr Obes. 2014; 7: 65–72. Published online 2014 Feb 24. doi: 10.2147/DMSO.S45140

Podziel się z innymi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany

Wpisz szukaną frazę i naciśnij enter.

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku!

 

W związku z odwiedzeniem naszego serwisu internetowego informujemy, że przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. Twojej aktywności lub urządzeń. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close