Kim jesteśmy?

Kim jesteśmy?

Mama w formie, a właściwie mamy w formie, to my. To także każda kobieta, obecna czy przyszła mama. Kim jesteśmy i co jest naszą misją? Mama w formie to nie tylko poradnik jak ćwiczyć czy jeść zdrowo by być fit, to suma naszych doświadczeń́, jak żyć z dziećmi, pracą, obowiązkami, mężem i nie dać się zwariować w tym zabieganym świecie.

bezpłpodność, niepłodność, dieta, supelemnty, dieta w ciąży, mama w formie

Niepłodność a dieta i suplementacja.

Niepłodność a dieta i suplementacja. . Niepłodność to coraz częstszy problem, a dotyczy coraz młodszych osób. Z definicji to niemożność zajścia w ciążę pomimo regularnego współżycia płciowego. Aby mówić o niepłodności taka sytuacji musi utrzymywać się  utrzymywanego powyżej 12 miesięcy bez stosowania antykoncepcyjna. W wielu wypadkach związana jest ona z nieprawidłowym stylem życia, brakiem snu i równowagi hormonalnej, a także nieodpowiednią dietą. Jak się okazuje żywienie ma ogromny wpływ na płodność, zaburzenia owulacji, poronienia, czy nawet na  jakość męskich plemników.

Zdrowo na codzień

Nie trzeba walczyć z niepłodnością, aby pamiętać, że na codzień konieczna jest  jest prawidłowo zbilansowana dieta, zasobna w witaminy i składniki mineralne. W konsekwencji ma ona długofalowo pomóc utrzymać szeroko pojęte zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Koniecznym jest dążyć do zmniejszenia stanu zapalnego w organizmie. Zalecenia te dotyczą zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Właściwemu funkcjonowaniu układu rozrodczego sprzyja także prawidłowa masa ciała. Aktywność fizyczna może zatem zmniejszać ryzyko niepłodności owulacyjnej, poprawić wrażliwość na insulinę (o insulinooporności w ciąży pisałyśmy tutaj  ) oraz pomóc w utrzymaniu odpowiednio niskiego poziomu tkanki tłuszczowej.

Niepłodność a dieta i suplementacja.

Gdy pojawiają się wskazania do zmiany diety z uwagi na niepłodność zalecana jest dieta przeciwzapalna śródziemnomorska. Dieta ta charakteryzuje się wykluczeniem produktów wysoko przetworzonych, tłuszczy trans i cukrów prostych. Okazuje się, że kwasy tłuszczowe trans mogą przyczyniać się do zwiększonego ryzyka wystąpienia problemów z płodnością, co wiąże się z nieprawidłowym przebiegiem procesu owulacji i ryzykiem wystąpienia bądź też nasileniem się endometriozy. Kwasy tłuszczowe trans występują w wyrobach cukierniczych i ciastkach, margarynach twardych oraz produktach typu fast food. Nie można tez zapominać, że dieta bogata w rafinowane produkty zbożowe może prowadzić do insulinooporności, która jest wymieniana jako jedna z zasadniczych przyczyn tego problemy.

Dieta śródziemnomorska a niepłodność

Podstawowymi składnikami diety przeciwzapalnej śródziemnomorskiej są warzywa i owoce, jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, białko zwierzęce bądź roślinne oraz dobrej jakości źródło węglowodanów. Warzywa bogate są w witaminy i składniki mineralne, konieczne do prawidłowego przebiegu procesu zapłodnienia. Są także źródłem błonnika pokarmowego. Zauważono, że zwiększenie spożycia błonnika o 10 g w ciągu dnia, przy zachowaniu tej samej wartości energetycznej diety, zmniejszało ryzyko wystąpienia niepłodności o 44% wśród kobiet powyżej 32. roku życia. Warto wprowadzić do diety awokado, oliwę, olej z awokado, nasion wiesiołka, ogórecznika, czarnuszki, a także orzechy i nasiona. Kwasy tłuszczowe omega-3 działają korzystnie na proces zapłodnienia i rozwoju zarodka, a w konsekwencji obniżają ryzyko porodu przedwczesnego. Tłuszczom przypisuje się również wpływ na stężenie hormonów płciowych. Wyższe spożycie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych było skorelowane z wyższym stężeniem testosteronu u mężczyzn.

Pysznie, lekko, zdrowo… i lokalnie

W diecie nie powinno zabraknąć dobrej jakości białka. Może ono pochodzić z mięsa, np. kurczak, indyk, królik, ryb i owoców morza, czy dobrej jakości nabiału, jak jaja i sery. Warto wybierać produkty od małych lokalnych firm, gdzie zwierzęta pasą się  na łąkach. W przypadku osób na diecie wegetariańskiej źródłem białka będą nasiona roślin strączkowych, jak ciecierzyca, soczewica, czy groch. Zalecane jest jednak ich długie moczenie i odpowiednia obróbka termiczna przed zjedzeniem. Ważny jest rodzaj i ilość wprowadzanych do diety węglowodanów. Gwałtowne skoki cukru po posiłku bogatym w węglowodany proste są niekorzystne dla organizmu przygotowującego się do zajścia w ciążę, jak i w późniejszym okresie do jej utrzymania. Należy wybierać produkty pełnoziarniste, bogate w błonnik, takie jak: grube kasze, mąki i makarony z pełnego przemiału, komosę ryżową, czy płatki owsiane górskie. Owoce są źródłem cukrów prostych, jednak nie powinno się rezygnować z nich całkowicie, zawierają bowiem witaminy i składniki mineralne. Zarówno zboża, jak i owoce powinno spożywać raz z  tłuszczami, co zapobiegnie gwałtownym skokom cukru we krwi.

Witaminy w walce z niepłodnością

Stres oksydacyjny może negatywnie wpływać na płodność, warto więc wspomóc organizm w walce z wolnymi rodnikami. Pomocne będą tu zwiększona podaż β-karotenu, witaminy C i witaminy E. Zwiększona podaż antyoksydantów ma pozytywny związek z płodnością u kobiet. Witamina E bierze udział w procesach rozrodczych, a jej niskie stężenie wiąże się z zaburzeniami owulacji. Kwas askorbinowy (witamina C) jest niezbędny do syntezy kolagenu. Rola ta jest niezwykle istotna dla wzrostu pęcherzyka Graafa, owulacji oraz prawidłowego przebiegu fazy lutealnej. Witamina D wycisza aktywność układu immunologicznego (działa przeciwzapalnie) i reguluje go. Niedobór witaminy D może być związany z obniżoną rezerwą jajnikową wśród kobiet, a jej niskie stężenie obserwuje się u kobiet z zespołem policystycznych jajników. Witamina B6 jest odpowiedzialna za utrzymanie prawidłowego stężenia progesteronu, a w połączeniu z kwasem foliowym obniża poziom homocysteiny. Źródłem witaminy B6 w diecie są m.in. pełnoziarniste produkty zbożowe, jaja, ryby, banany, awokado, czy warzywa liściaste. Kwas foliowy chroni dodatkowo przed wystąpieniem wad cewy nerwowej u płodu.

Mikroelementy o makro znaczeniu

Selen wspomaga eliminację wolnych rodników. Jest niezwykle ważny dla kobiet, które zmagają się z chorobami tarczycy. Biodostępność selenu wzrasta, gdy dieta bogata jest w witaminy A, C i E, a zmniejsza się przy wysokiej koncentracji metali ciężkich. Żelazo pełni istotną funkcję w regulacji owulacji u kobiet. Należy również zadbać o prawidłową podaż miedzi, ponieważ jej przemiany są bezpośrednio związane z przemianami żelaza.  Niedoborom miedzi towarzyszy obniżony poziom hemoglobiny (często mylony z deficytem żelaza). Cynk wykazuje działanie antyoksydacyjne, hamując powstawanie wolnych rodników, ponadto jest konieczny do właściwego przebiegu owulacji oraz cyklu menstruacyjnego.

Literatura:

1. Ostrowska L., Karecka U. Wpływ diety i aktywności fizycznej na płodność kobiet Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2017, Tom 23, Nr 1, 51–56.

2. Chudzińska M., Wołowiec Ł., Zukow W., Sinkiewicz W. Mediterranean diet recommended not only in cardiovascular diseases. Journal of Education, Health and Sport. 2017;7(6):732-746.

Weganka w ciąży – co jeść, aby zadbać o zdrowie dziecka?

Podziel się z innymi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany

Wpisz szukaną frazę i naciśnij enter.

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku!

 

W związku z odwiedzeniem naszego serwisu internetowego informujemy, że przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. Twojej aktywności lub urządzeń. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close