Kim jesteśmy?

Kim jesteśmy?

Mama w formie, a właściwie mamy w formie, to my. To także każda kobieta, obecna czy przyszła mama. Kim jesteśmy i co jest naszą misją? Mama w formie to nie tylko poradnik jak ćwiczyć czy jeść zdrowo by być fit, to suma naszych doświadczeń́, jak żyć z dziećmi, pracą, obowiązkami, mężem i nie dać się zwariować w tym zabieganym świecie.

Probiotyki w ciąży i podczas karmienia piersią

Probiotyki w ciąży i podczas karmienia piersią

Probiotyki w ciąży i podczas karmienia piersią. Ciąża jest jest bardzo ważnym okresem w życiu kobiety. Zmiany fizjologiczne w organizmie matki zachodzą bardzo szybko. Następujące one już w pierwszych tygodniach ciąży i umożliwiają mamie zaspokojenie potrzeb rosnącego płodu oraz rozwoju łożyska. Zalecenia dotyczące żywienia podczas ciąży koncentrują się na zapewnieniu odpowiedniej kaloryczności diety, dostarczeniu makroskładników, witamin i składników mineralnych w odpowiednich proporcjach. Ważne jest jednak, aby  pamiętać także o unikaniu substancji, które mogłyby mieć szkodliwy wpływ na rozwijający się płód.

Mikroflora przyszłej mamy

Organizm człowieka stanowi duże siedlisko dla różnorodnej mikroflory, a  przewód pokarmowy jest układem najliczniej skolonizowanym. Przewód pokarmowy człowieka zasiedlają mikroorganizmy, które tworzą kompleksowy i współdziałający ekosystem. To w nim zachodzi wiele różnorakich procesów biologicznych, który ma wpływ między innymi na zachowanie zdrowia lub pojawienie się choroby.

Kolonizacja przewodu pokarmowego człowieka zachodzi już w życiu płodowym. Najintensywniej ten proces odbywa się w trzecim trymestrze ciąży. Sposób porodu, sposób karmienia, czy prawidłowa kolonizacja bakterii obecnych na skórze matki mają wpływ na dalszy przebieg kolonizacji przewodu pokarmowego i skóry noworodka. Istotną rolę odgrywają tu poród naturalny i karmienie piersią przez matkę, które pozwalają na kolonizację szczepów stanowiących prawidłową florę bakteryjną u nowo narodzonego dziecka. Różnice między florą bakteryjną osób urodzonych siłami natury a florą bakteryjną osób urodzonych poprzez cięcie cesarskie mogą się utrzymywać przez wiele lat, nawet w wieku dorosłym. 

Dbając o swoje jelita – dbasz o dziecko!

W przypadku zaburzeń w funkcjonowaniu przewodu pokarmowego matki może dochodzić do dysbiozy jelitowej również u dziecka. Dysbiozą to gwałtowne zmiany w składzie mikrobiomu, które prowadzą do zaburzeń i chorób. Wpływ na nią mają różnorodne czynniki, między innymi infekcje, częste antybiotykoterapie, stres, czy nieprawidłowa wysoko przetworzona dieta. U kobiet ciężarnych oraz karmiących bardzo istotne jest zachowanie homeostazy (równowagi) przewodu pokarmowego. To pozwala  zapewnić najlepsze warunki dla rozwijającego się dziecka.

Po co nam pro- i prebiotyki?

Produktami, które w znaczący sposób mogą usprawnić działanie przewodu pokarmowego kobiety ciężarnej i karmiącej są probiotyki i prebiotyki. Probiotyki powszechnie znane są, jako „żywe drobnoustroje, które podawane w odpowiednich ilościach, wywierają korzystny efekt zdrowotny u gospodarza”. Aby szczep mógł być uznany za probiotyczny, musi wykazywać szereg udokumentowanych klinicznie korzyści zdrowotnych. Każdy szczep bakterii posiada określone właściwości probiotyczne. 

Udokumentowano, że szczepy probiotyczne przywracają naturalny i właściwie funkcjonujący skład mikroflory przewodu pokarmowego, poprzez współzawodnictwo o substancje odżywcze i miejsca receptorowe z mikroorganizmami patogennymi. Probiotyki mają korzystne działanie na zdrowie również poprzez zwiększenie odporności organizmu. Nazywamy to immunomodulacją.

Probiotyki z natury

Prebiotyki to swoista pożywka dla bakterii probiotycznych. Do naturalnych substancji prebiotycznych należą między innymi korzeń mniszka, kłącze perzu, czy cykoria, zawierające kapilen o silnych właściwościach bakteriostatycznych. Cykoria jest także źródłem inuliny. Inulina to naturalny prebiotyk, który stymuluje wzrost korzystnej mikroflory jelit, poprawiając tym samym odporność organizmu. Pozytywne działanie wykazuje także pokrzywa i nasiona babki płesznik. Liść jeżyny fałdowanej, czy owoce czarnej jagody to surowce zawierające garbniki katechinowe, posiadają one właściwości przeciwzapalne względem skóry i błon śluzowych, polecane są także w przypadku częstych biegunek. Utrzymaniu prawidłowej flory jelitowej sprzyjają również napary ziołowe, takie jak zielona herbata, napar z lipy, czarnego bzu, dzikiej róży, czy brzozy. 

Jednym ze związków pozytywnie wpływających na bakteryjne kształtowanie homeostazy jelitowej jest także kwas masłowy. Kwas masłowy jest produktem bakteryjnej fermentacji cukrów. Hamuje on nadmierny rozrost bakterii oraz ogranicza ich kontakt z nabłonkiem jelitowym i minimalizuje ryzyko stanu zapalnego.

Należy pamiętać, że każda suplementacja kobiety ciężarnej i karmiącej powinna być skonsultowana z lekarzem, dietetykiem lub farmaceutą. 

Żródła:

1. Wolkowicz T., Januszkiewicz A., Szych J. Gut microbiome and its dysbiosis as an important factor influencing the human health condition MED. DOŚW. MIKROBIOL., 2014, 66: 223 – 235

2. Binek M. Mikrobiom człowieka- zdrowie i choroba POST. MIKROBIOL., 2012, 51, 1, 27–36

3. Rakowska M., Lichosik M., Kacik J., Kalicki B. The impact of the microbiota on human health Pediatr Med Rodz 2016, 12 (4), p. 404–412

4. Nowak A., Śliżewska K., Libudzisz Z. Probiotyki- historia i mechanizmy działania ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2010, 4 (71), 5 – 19

5. Liczko T. Zioła i dieta jako prebiotyki https://www.centrumfitoterapii.pl/aktualnosci/naturalne-prebiotyki/  (dostęp 18.04.2019)

6. Wawrzyniak A., Hamułka J. Spożycie witamin i składników mineralnych z suplementami diety u kobiet karmiących piersią. Probl. Hig. Epidemiol. 2013; 94: 897−90

7. Grzelak T., Suliga K., Sperling M., Pelczyńska M., Czyżewska K. Ocena stosowania suplementów diety wśród kobiet ciężarnych lub planujących ciążę F. Zab. Metabo. 2016, tom 7, nr 1, 8–15

 

Czy picie napojów bezalkoholowych w ciąży jest bezpieczne?

Podziel się z innymi
Paulina Ihnatowicz Emilia Ptak
Paulina Ihnatowicz Emilia Ptak

Paulina Ihantowicz Emilia Ptak Dietetyczki kliniczne. Tytuł magistra uzyskały w Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy. Paulina obecnie w trakcie studiów doktoranckich. Pasjonatki, znane z wyprowadzania tzw. „trudnych przypadków”, w których inni specjaliści opuszczają ręce. Zbudowały jedną z najbardziej znaczących w polskiej dietetyce klinicznej markę MedFood. Obecnie prowadzą ekspercką firmę SanDiet. Autorki dwóch książek - „Autoimmunologia podróż po zdrowie” i „Rozszyfruj swoją krew”, która stała się bestsellerem i obowiązkową lekturą każdego dietetyka. Przeprowadziły ponad 1000 godzin szkoleń z zakresu zdrowia i chorób człowieka. Prelegentki największych konferencji branżowych. Współpracują z magazynami m.in. Shape i Body Challenge. Pasja, ciągły rozwój i zaangażowanie w swoją pracę to ich znak rozpoznawczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany

Wpisz szukaną frazę i naciśnij enter.

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku!

 

W związku z odwiedzeniem naszego serwisu internetowego informujemy, że przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. Twojej aktywności lub urządzeń. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close